Opzien tegen de feestdagen, het hoeft niet

Het is nog oktober en ik hoor in mijn coach praktijk en daarbuiten dat mensen nu alweer beginnen op te zien tegen de feestdagen. Dit is helemaal niet nodig! Je hebt altijd zelf een keuze en start je op tijd met bedenken hoe je het wilt, dan kun je het ook die kant op sturen.

Natuurlijk zijn er bij sommige families irritaties of zelfs ruzies. Misschien past de manier waarop feestdagen gevierd werden niet meer bij jou of je gezin. Of misschien heeft het wel nooit gepast. Het kan anders, dat gaat alleen niet vanzelf. Je hebt het zelf in de hand. In een paar stappen kun je de feestdagen zo vormen dat het voor jou geen stressvolle periode wordt of dagen die je uit moet zitten. Vorig jaar heb ik in vier blogs een minicursus geschreven hoe je positief door de feestdagen komt. Nu geef ik kort een overzicht hoe je kan zorgen dat je niet opziet tegen de feestdagen.

 

Inzicht

Het start allemaal met inzicht krijgen wat voor jou belangrijk is in de feestmaand. Wat is de impact van deze tijd op jou? Welke verwachtingen heb je? En wat zijn de leuke en minder leuke dingen in deze periode. Niet alleen geeft dit meer duidelijkheid waar voor jou de knelpunten zitten, je krijgt zo ook helder hoe je het wél wilt. Zo kun je sturen en je richten op het positieve in plaats van de negatieve aspecten. Dit geeft lucht en meer energie en zorgt ervoor dat je minder tegen de feestdagen hoeft op te zien. Dit formulier kun je gebruiken om het overzicht op papier te zetten. Meer informatie over inzicht krijgen kun je lezen in Positief door de feestdagen 1: Het ideale plaatje.

 

Overzicht krijgen en stressvrij worden

Veel mensen willen het allemaal gezellig en vol harmonie krijgen. Je kunt het zelf zo groot en klein maken als je wilt. Dit bepaal jezelf. Ook als je hele familie de lat hoog legt, kun je zelf de lat leggen waar jij hem wilt. Dat kan met en zonder overleg vooraf.

Natuurlijk is het een drukke periode. Belangrijk is dat je stressniveau omlaag gaat. Schrijf op wat je allemaal denkt te moeten doen en waar je tegenop ziet, gebruik dit eventueel als hulpmiddel. Bekijk nu de hele lijst en bekijk eventueel met de hulp van iemand anders of dat ook echt allemaal moet. Bekijk wie behalve jij dit nog meer kan doen. Bepaal vervolgens hoe hoog je je lat wil leggen. Waar gaat het nou echt om? Kan er iets vanaf. Geef deadlines en prioriteiten aan, zodat je overzicht hebt. Misschien krijg je er nu zelfs zin in, in plaats van er tegenop te zien.

Bespreek het vervolgens met de mensen die het aangaat. Misschien kan de vorm waarop jullie het gaan doen veranderen. Welke ideeën hebben de anderen en wie neemt welk deel op zich. Laat de ander het ook op zijn manier doen. In deze blog wordt uitgebreider ingegaan op overzicht krijgen en zo stressvrij worden.

 

Verwachtingsmanagement

Je hebt nu al inzicht gekregen en handvaten om stressvrij de periode door te komen. Wat ik veel hoor is dat er zoveel verwacht wordt van elkaar. Of dat gedacht wordt dat de ander dingen verwacht. De vraag is of dit echt zo is. Met dit formulier krijg je duidelijkheid in de patronen waar je voor jouw gevoel inzit. Pas als je deze helder hebt, kun je echt bekijken of je je goed voelt bij dit patroon of dat je het misschien anders wilt. Wat verwacht je zelf? Sta stil bij op wat voor een manier je hoopt de feestdagen te vieren.

Nu je dit helder hebt, kun je bekijken hoe reëel deze verwachtingen zijn. Pas ze indien nodig aan naar een reëel beeld. Als je concreet maakt wat je wilt en hoe je dit kunt doen, ga je natuurlijk sneller die kant ook op. Hoe concreter hoe beter. Check ook de verwachting van anderen. Hoe staan zij erin? Wat willen zij? Mogelijk verschillen die helemaal niet zo erg van die van jou. Bespreek dit met alle mensen die het aangaat. Geef je wensen aan en je eventuele verwachtingen. Sta open voor de ander en denk flexibel. Het gaat erom dat je uitkomt op een manier die voor iedereen prettig is. Meer informatie over verwachtingsmanagement rond de feestdagen kun je hier lezen.

 

Positieve start

Je hebt nu inzicht, overzicht en de verwachtingen gemanaged. Dat draagt vooral bij aan een positieve(re) tijd voor de feestdagen zelf. Om positief de dag(en) te starten is het goed om te kijken wat reëel is. Zet je verwachtingen zo laag mogelijk, dan kan het ook niet snel tegenvallen. Kijk naar mogelijkheden en wees creatief en flexibel. Dit document kan je er goed bij helpen. Je hoeft er niet tegenop te zien.

Kijk wat je kunt doen en accepteer wat je niet kunt veranderen. Sta vooraf even stil hoe je hiermee om kunt gaan. Dat geeft je handvaten die je kunt gebruiken als het lastig voor je is. Focus op het positieve en wat goed gaat. Laat los wat niet goed verloopt. Zie het als een blaffende hond bij de buren. Je kunt ervoor kiezen hier erg op te letten, wat veel energie en frustratie kost. Je kunt het ook loslaten en je richten op andere dingen. Het is er nog wel, maar behoeft geen aandacht. Probeer zo veel mogelijk in het hier en nu te blijven en geef je grens zo snel mogelijk aan als je dit voelt. Op die manier kun je het op een rustige manier aangeven en is de kans dat de gemoederen oplopen niet zo groot. Uitgebreider lezen over positief starten en hoe je je grenzen aan kan geven, lees je hier.

 

Begeleiding

Vaak zitten je patronen (en die van je omgeving) diep en is er in de afgelopen jaren al veel gebeurd. Het is dan lastig om zelf je patronen te doorbreken en je gedrag te veranderen. Als je hier last van hebt, kan ik je hierbij helpen. Het kan vaak in een kort traject. Neem contact op voor een afspraak, dan wordt het dit jaar anders.

Foto: Todd Trapani from Pexels