Omgaan met negatieve reacties op social media, Lijncoaching geïnterviewd door Editie NL.

Omgaan met negatieve reacties op social media, interview Editie NL

Het valt me al een tijd op hoe heftig de comments op social media kunnen zijn. Hoe kun je omgaan met negatieve reacties op social media? De hardheid en het missen van de non-verbale nuance maken dat het er vaak heftig aan toe gaat. Er is steeds vaker sprake van een negatieve benadering tot uitschelden en pestgedrag aan toe. Om pestgedrag tegen te gaan, zal Youtube het duimpje omlaag (de dislike button) verwijderen. Editie NL van RTL4 wilde over dit onderwerp een item maken en benaderde mij voor een interview.

Het krijgen van likes werkt verslavend. Van likes worden de meeste mensen blij en hoe meer hoe beter. Waar je blij wordt van likes, is de impact negatief bij dislikes. Dislikes zijn natuurlijk niet leuk, maar geven niet aan waarom iemand het niet leuk vindt. In de reacties op social media kun je meer informatie kwijt. Dit gebeurt dan ook veel en dan ook nog anoniem. Er valt geregeld in niet te verstane woorden te lezen wat iemand van je bericht of van jou of wat je zegt vindt. De toon is hard.

Het idee van communicatie is dat je wat je wilt overbrengen ook zo overkomt bij de ontvanger. Er kan makkelijk ruis tussen komen. In normale communicatie heb je niet alleen wat iemand zegt, maar ook de manier waarop iemand het zegt. De non-verbale communicatie zoals intonatie en lichaamstaal. Wanneer je berichten via social media of zelfs in mail of what’s app zet, dan krijg je alleen de platte tekst. Hierdoor mis je de nuances. Zeker wanneer je je bericht zendt naar een onbekende. Ik denk dat er meer sprake is van pesten of het gevoel gepest te worden in de reactie dan alleen met de dislikes. Deze laatste zullen in ieder geval nu wel blijven. Hoe kun je hiermee omgaan.

Omgaan met negatieve feedback

  1. Denk goed na over je bericht. Wat je wilt bereiken? En lukt dit via social media? Maak een goede afweging of je het online wilt zetten.
  2. Probeer reacties niet persoonlijk op te vatten. Bij feedback gaat het erom dat je zelf afweegt of het op jou van toepassing is én of je er iets mee wilt doen.
  3. Raakt iets je, zorg dat je het laat bekoelen voor je reageert. Reageer netjes en vriendelijk.
  4. Denk je ergens verschillend over en is de kans klein dat jij of de ander zijn mening aanpast? Accepteer dat je er verschillend over denkt en kap respectvol de communicatie af: bv Het is me duidelijk hoe jij er over denkt. Ik deel je mening niet en wil het daarbij laten.

Conflicten voorkomen op social media

  1. Wat wil ik bereiken als ik reageer. Wil ik iets bereiken of alleen ventileren?
  2. Is dit de juiste plek om dat te bereiken? Bij ventileren is misschien een forum of plek met mensen die dit ook leuk vinden meer geschikt
  3. Denk na wat een goede insteek voor je bericht is. Bedenk dat achter dit bericht een persoon zit met gevoelens.
  4. Neem mee: Hoe zou ik het zeggen tegen een dierbare vriend of familielid.
  5. Schrijf nu je reactie: ben je emotioneel, wacht dan met plaatsen tot het je niet meer zo raakt. Kies je woorden zorgvuldig.
  6. Herlees je reactie en bedenk hoe jij of een dierbare je reactie zou vinden. Herschrijf hem indien nodig.
  7. Bedenk of je de reactie wel echt wilt plaatsen. Draagt dit bij aan je doel? En doet het jou goed?

Social media is een mooi medium. Pesten is schadelijk en een conflict op social media is meestal voor alle partijen negatief. Als mensen meer na zouden denken of en wat ze zouden posten of reageren, zou dat veel negativiteit schelen. Bovendien hoef je dan niet te leren omgaan met negatieve reacties op social media. Ik richt me liever op het positieve.

Via deze link kun je het item van Editie NL terugkijken.

Neem gerust contact op als je hier meer over wilt weten of begeleiding zoekt.